LIVE

რუსეთის ომის მანქანა ნავთობის გაყიდვით კვლავ ფინანსდება

17 ივლ 202213:00
3 წუთის საკითხავი
clock clock 819
რუსეთის ომის მანქანა ნავთობის გაყიდვით კვლავ ფინანსდება
Andrey Rudakov/Bloomberg

ივლისში რუსული ნედლი ნავთობის საექსპორტო გადასახადის განაკვეთის ზრდამ კრემლს თვის პირველ კვირაში ნაკადების შემცირება დაუკომპენსირა.

საბაჟო განაკვეთები ივნისიდან ივლისამდე 23%-ით გაიზარდა, რაც კრემლს მოუტანს დამატებით $1,42-ს ბარელ ნავთობზე ყოველი გადაზიდვისთვის. ეს იმპულსი დაეხმარა რუსეთს, გაუმკლავდეს ნედლი ნავთობის მიწოდების 15%-იან შემცირებას 8 ივლისამდე კვირაში. შემოსავალი მხოლოდ 3 მილიონი დოლარით, ანუ 2%-ით შემცირდა.

G7-ის ქვეყნები ცდილობენ, იპოვონ გზა, რომ ზიანი მიაყენონ რუსეთს ნავთობის ფასის გაზრდის გარეშე. აშშ დააწესებს ნავთობის ფასის ლიმიტს, რათა შენარჩუნდეს ექსპორტის მოცულობა და ზიანი მიადგეს კრემლის შემოსავლებს.

აშშ-ის ადმინისტრაცია აწარმოებს მოლაპარაკებებს ქვეყნებთან, მათ შორის ინდოეთთან და იაპონიასთან, რათა მოიპოვოს მხარდაჭერა ფასის ლიმიტის შესახებ. ეს მყიდველებს საშუალებას მისცემს, მიიღონ სადაზღვევო და სატრანსპორტო სერვისები, რომლებიც საჭიროა რუსული ნავთობის გადაზიდვისთვის მხოლოდ იმ შემთხვევაში, თუ ნავთობი შეთანხმებულ ფასზე დაბალი იქნება. თუმცა, არ არსებობს გარანტია, რომ რუსეთი დათანხმდება ნავთობის მიწოდებას ასეთი პირობებით.

რუსეთის პორტებიდან ნედლი ნავთობის კუმულაციური ნაკადები დღეში 555 000 ბარელით, ანუ 15%-ით, ხოლო გადაზიდვები ქვეყნის ოთხივე საექსპორტო რეგიონიდან შემცირდა. მთლიანობაში, რუსული საზღვაო გადაზიდვები 8 ივლისამდე კვირაში დღეში 3,12 მილიონ ბარელამდე დაეცა წინა კვირის ნახტომის შემდეგ.

მონაცემები ჯერ კიდევ წინასწარია, მაგრამ ექსპორტის ოთხკვირიანი მოძრავი საშუალოს გამოყენება მიუთითებს, რომ რუსული გადაზიდვები ივნისის შუა რიცხვებიდან კლების ტენდენციაზეა. ექსპორტის გაზომვა გემების მოძრაობით ძალიან რთულია დატვირთვის გრაფიკის, ტექნიკური მომსახურების, ამინდის პირობების და სხვა ფაქტორების გამო, რამაც შეიძლება გავლენა მოახდინოს ნაკადებზე. 

აზიის ქვეყნები, სადაც დომინირებენ ჩინეთი და ინდოეთი, კვლავ იღებენ რუსეთის ნედლი ნავთობის ნახევარზე მეტს, მაგრამ ეს წილი მცირდება. ბოლო ოთხკვირიანი პერიოდის განმავლობაში, აზიაში ნაკადებმა რუსეთის მთლიანი საზღვაო ექსპორტის 52% შეადგინა. მაჩვენებელი მოიცავს ტანკერების მოცულობას ბალტიის და შავი ზღვის პორტებიდან სუეცის არხამდე და შემცირდა 63%-დან ოთხი კვირის განმავლობაში 15 აპრილამდე.

ჩინეთში მიწოდება იყო საშუალოდ დღეში 628,000 ბარელი ბოლო ოთხი კვირის განმავლობაში, ხოლო ინდოეთში მიწოდება დღეში საშუალოდ 522,000 ბარელი. ორივე მაჩვენებელი სავარაუდოდ გაიზრდება მას შემდეგ, რაც ცნობილი გახდება დღეში დაახლოებით 210,000 ბარელი ნედლი ნავთობის დანიშნულების ადგილი ტანკერებზე, რომლებმაც ჯერ არ მიუთითეს საბოლოო გადმოტვირთვის მიმართულებები. ჩინეთისა და ინდოეთის გარდა, აზიის ქვეყნებში მიწოდება თითქმის შეჩერებულია.

ევროკავშირის მიერ რუსული ნავთობის იმპორტის აკრძალვამდე თითქმის ხუთი თვე დარჩა. მოცულობა, რომელსაც მოსკოვი აგზავნის ჩრდილოეთ ევროპაში, დასტაბილურდა აპრილის ბოლოდან დღეში 400,000-დან 450,000 ბარელამდე. უმეტესობა მიემართება როტერდამში, ნიდერლანდებში ტანკებზე, მცირე რაოდენობით კი პოლონეთსა და ფინეთში.

რუსული ნავთობის საშუალო ოთხკვირიანი მიწოდება ხმელთაშუა ზღვაში მკვეთრად გაიზარდა უკრაინაში შეჭრის შემდეგ, მაგრამ ივნისის შუა რიცხვებში პიკის შემდეგ, დაეცა. 8 ივლისამდე პერიოდში ისინი ყველაზე დაბალი იყო ბოლო 12 კვირაში.

იტალიის კუნძულ სიცილიაზე მდებარე Lukoil-ის ISAB-ის ქარხანა რუსული ნავთობის მთავარი მყიდველია. თურქეთი ასევე ზრდის შესყიდვებს. ჯერ კიდევ გასარკვევია, რას გააკეთებს ISAB-ი, როდესაც დეკემბერში ამოქმედდება ევროკავშირის აკრძალვა რუსული ნავთობის მიწოდებაზე. მანამდე, შესყიდვებისთვის სამართლებრივი დაბრკოლებებისა და რუსული ნედლი ნავთობის რამდენიმე ალტერნატივის გარეშე, გადაზიდვები ნაკლებად სავარაუდოა, რომ მნიშვნელოვნად შემცირდეს.

ხმელთაშუა ზღვის ნიმუში მეორდება შავ ზღვაში, ბულგარეთში, Lukoil-ის საკუთრებაში არსებული გადამამუშავებელი ქარხანაში გაზრდილი გადაზიდვების წყალობით. მიუხედავად იმისა, რომ რუმინეთში ნაკადები მცირედით შეიცვალა წლის დასაწყისიდან, ბულგარეთში ნაკადები ორ-ნახევარჯერ მეტია, ვიდრე იანვარსა და თებერვლის დასაწყისში.

ბულგარეთში და რუმინეთში ერთობლივი გადაზიდვები აპრილის შუა რიცხვებიდან საშუალოდ დღეში 300 000 ბარელზე ნაკლები იყო. ოთხკვირიანი საშუალო მიწოდება 8 ივლისამდე უცვლელი დარჩა წინა კვირასთან შედარებით.

მოსკოვის საექსპორტო გადასახადის შემოსავალი გაცილებით ნაკლებად შემცირდა, ვიდრე ნედლი ნავთობის ნაკადები 8 ივლისამდე კვირაში და მხოლოდ $3 მილიონით, ანუ 2%-ით, $159 მილიონამდე შემცირდა. 

8 ივლისამდე კვირაში 30-მა ტანკერმა ქვეყნის საექსპორტო ტერმინალებიდან 21,8 მილიონი ბარელი გაიტანა. ნავთობის მთლიანი მოცულობა გემებზე ბალტიის ტერმინალებიდან პრიმორსკში და უსტ-ლუგაში შემცირდა 8 ივლისამდე. ბალტიის ტერმინალებზე ტანკერების ჩატვირთვა და ჩრდილოეთ ევროპაში გადაზიდვები შემცირდა, უფრო მეტი ნედლი ნავთობი მიემართება ხმელთაშუა ზღვისკენ.

ბალტიის ქვეყნებიდან აზიაში ნაკადები დღეში 625 000 ბარელს შეადგენდა მესამე კვირის განმავლობაში, მაგრამ გემების მოცულობა, რომლებმაც ჯერ კიდევ არ იციან საბოლოო დანიშნულება, სავარაუდოდ, ამ მაჩვენებელს გაზრდის.

ხუთმა ტანკერმა დაასრულა ჩატვირთვა ნოვოროსიისკში შავ ზღვაში 8 ივლისამდე კვირაში. ნაკადები ბოლო 12 კვირის განმავლობაში ყველაზე დაბალ დონემდე დაეცა. ყველას აქვს დანიშნულების ადგილი მითითებული, რაც მიუთითებს, რომ ისინი განიტვირთება ხმელთაშუა და შავი ზღვების პორტებში.

რუსეთის არქტიკული პორტის, მურმანსკის საცავებიდან მიწოდება დაეცა 8 ივლისამდე კვირაში და მიაღწია ყველაზე დაბალ დონეს მიმდინარე წელს. ორი ტვირთი გავიდა Gazprom Neft-ის უმბას საცავიდან და ორივე მიემართება როტერდამში. 

ნედლი ნავთობის ნაკადები რუსეთის აღმოსავლეთის სამი ნავთობტერმინალიდან - კოზმინო, დე კასტრი და პრიგოროდნოიე, შემცირდა 838 000 ბარელით დღეში. რვა ტანკერმა დატვირთა ESPO ნავთობი კოზმინოში. ორი ტვირთი მიემართება ინდოეთისკენ.

მე-9 კვირაა არ ყოფილა გადაზიდვები De Kastri-დან, რომელიც მართავს Sokol-ის ნედლ ნავთობს Sakhalin 1-ის პროექტიდან. ორი სატრანსპორტო ტანკერი ტერმინალთან ცარიელი რჩება.

Bloomberg-ის ორიგინალური სტატიის ავტორი: ჯულიან ლი