LIVE

რუსეთმა სათადარიგო ნაწილებისთვის თვითმფრინავების დაშლა დაიწყო - Reuters

09 აგვ 202212:22
3 წუთის საკითხავი
clock clock 740
რუსეთმა სათადარიგო ნაწილებისთვის თვითმფრინავების დაშლა დაიწყო - Reuters
REUTERS/Regis Duvignau/File Photo

Reuters-ის ექსკლუზიური ინფორმაციით, რუსული ავიაკომპანიები, მათ შორის სახელმწიფოს მიერ კონტროლირებადი Aeroflot-ი, შლიან ავიალაინერებს, რათა უზრუნველყონ სათადარიგო ნაწილების მიწოდება, რომელთა ყიდვა აღარ შეუძლიათ დასავლეთის სანქციების გამო.

რუსეთის მთავრობამ ურჩია ავიაკომპანიებს, გამოიყენონ ზოგიერთი თვითმფრინავი სათადარიგო ნაწილებისთვის, რათა დანარჩენმა თვითმფრინავებმა განაგრძონ ფრენა სულ მცირე 2025 წლამდე.

რუსეთის წინააღმდეგ დაწესებულმა სანქციებმა ხელი შეუშალა ავიაკომპანიებს სათადარიგო ნაწილების ან ტექნიკური მომსახურების მიღებაში დასავლეთიდან. ავიაციის ექსპერტები ამბობენ, რომ რუსული ავიახაზები, სავარაუდოდ, დაიწყებენ თვითმფრინავების ნაწილების ჩამორთმევას ფრენის შესანარჩუნებლად.  

რუსული საჰაერო ფლოტის უმეტესი ნაწილი შედგება დასავლური სამგზავრო თვითმფრინავებისგან. რუსული წარმოების Sukhoi Superjets-ი ასევე დიდად არის დამოკიდებული უცხოურ ნაწილებზე.  ერთი სუპერჯეტიდან უკვე ამოღებულია ძრავი, რათა მეორე სუპერჯეტმა გააგრძელოს ფრენა.

დასავლური საავიაციო ინდუსტრიის წყაროს თქმით, რუსეთის თვითმფრინავების განადგურება “მხოლოდ დროის საკითხია”.

ახალი თაობის თვითმფრინავები - A320neo, A350, Boeing 737 MAX და 787 - აღჭურვილია ტექნოლოგიებით, რომლებიც მუდმივად განახლებას საჭიროებს.

სანქციების ძალაში შესვლიდან ერთი წლის შემდეგ თანამედროვე თვითმფრინავების ექსპლუატაციის შენარჩუნება ადვილი არ იქნება, თუნდაც რუსეთის მაღალგანვითარებული და კომპეტენტური საინჟინრო ბაზისთვის.

სხვა თვითმფრინავის ფრენის შესანარჩუნებლად ნაწილების ამოღების პრაქტიკა შედარებით იშვიათი მოვლენაა. ის ყველაზე ხშირად დაკავშირებულია ფინანსურ სირთულეებთან და არასოდეს მომხდარა ისეთივე მასშტაბით, როგორიც რუსეთში პროგნოზირებადი სანქციების გავლენის შესამსუბუქებლად ხდება.

თვითმფრინავების ექსპლუატაციაში დაბრუნება შესაძლებელია იმ პირობით, რომ ჩამორთმეული ნაწილები დაბრუნდება, თუმცა ეს სულაც არ აღადგენს დეფიციტს, რომელიც საჭიროა მსოფლიო ბაზრებზე ხელახლა შესვლისთვის. ბევრ ნაწილს შეზღუდული მომსახურების ვადა აქვს.

Aeroflot-ის ფლოტის თითქმის 80% შედგება Boeing-ისა და Airbus-სგან. მას ჰყავს 134 Boeing-ი და 146 Airbus-ი. 

Flightradar24-ის მონაცემებზე დაფუძნებული Reuters-ის გამოთვლების თანახმად, Aeroflot-ის დაახლოებით 50 თვითმფრინავი, ფლოტის 15%, არ აფრენილა ივლისის ბოლოდან.

რუსული გადამზიდავები დასავლეთის სანქციების გამო მცირე მარშრუტებზე დაფრინავენ. შედეგად, არსებობს გამოუყენებელი თვითმფრინავები, რომლებიც შეიძლება გაუქმდეს.

2030 წლამდე რუსეთის საავიაციო ინდუსტრიის განვითარების გეგმის მიხედვით, რუსეთს შეიძლება შეექმნას ყველაზე დიდი პრობლემები A350 და Bombardier Q სერიებთან დაკავშირებით, რადგან მათი მოვლა საზღვარგარეთ ხდება.

რუსეთის მთავრობის რჩევა ითვალისწინებს “ავიამფრინავის ფლოტის გარკვეული ნაწილების ნაწილობრივ დემონტაჟს”, რაც 2025 წლის ბოლომდე ფუნქციონირებადი უცხოური ფლოტის ორ მესამედს შეადგენს.

Aeroflot-ი წარსულში მსოფლიოს საუკეთესო ავიაკომპანიებს შორის იყო, მაგრამ ახლა სახელმწიფო მხარდაჭერაზეა დამოკიდებული. გასული წლის ანალოგიურ პერიოდთან შედარებით მეორე კვარტალში ტრაფიკი 22%-ით შემცირდა.

ნაკლებ სავარაუდოა მიწოდების უზრუნველყოფა ქვეყნებიდან, რომლებმაც არ დაუწესეს სანქციები რუსეთს. კომპანიებს აზიიდან და ახლო აღმოსავლეთიდან მეორადი სანქციების დაწესების ეშინიათ.